چگونه محصولات خود را آنلاین بفروشیم؟
بیشتر از ۶۰ میلیون نفر در ایران آنلاین هستند. با تغییر شرایط و سبک زندگی مردم، بخشی از فروش و خردهفروشی هم به فضای آنلاین منتقل شده است.
فروش آنلاین محصول در اینترنت و فروش اینترنتی یکی از روشهایی است که میتوان از طریق آن در کوتاهترین زمان به مشتری محصول و کالا رسید. از طریق اینترنت شما سریعتر میتوانید کالا، محصول و یا خدمات خودتان را به دیگران عرضه کنید.
فروش اینترنتی محصول
خیلی سریع میشه روشهای فروش اینترنتی محصول رو به این موارد خلاصه کرد:
- راهاندازی فروشگاه اینترنتی
- همکاری با فروشگاههای اینترنتی دیگر
- استفاده از فروشگاهسازهای آنلاین
- استفاده از رسانههای اجتماعی
- ثبت سفارش و فروش از طریق فرم پرداخت
استفاده از انجمنهای اینترنتی
هر کدام از روشهای فروش آنلاین ویژگیهای خود را دارند و برای همه مناسب نیستند.
بسیاری میپرسند که در اینترنت کجا بفروشیم؟
شما باید ابتدا ویژگیهای محصول خود را بشناسید و متناسب با آن ویژگیها بستر مناسب برای فروش آنلاین و فروش اینترنتی را پیدا کنید. هدف این مقاله این است که شما را با به صورت کامل با ویژگیها و روشهای فروش محصول در اینترنت آشنا کند.
راههای فروش آنلاین محصول
برای فروش محصول در اینترنت راههای مختلفی وجود دارد که آنها را در دستهبندیهای زیر لیست کردهایم. همچنین برای درک بهتر عملکرد هر کدام، مزایا و معایب هر روش را هم بعد از معرفی کلی مطرح کردهایم.
فروش آنلاین از طریق وب
راهاندازی فروشگاه اینترنتی
بهترین راه برای فروش آنلاین محصول، راهاندازی فروشگاه اینترنتی است. با راهاندازی یک فروشگاه در اینترنت میتوانید برای محصولات خود یک کانال فروش ثابت داشته باشید. دست شما برای وارد کردن هر نوع محصول و همچنین هر قیمتی باز است.
تنها کافی است مدیریت فروشگاه را به دست بگیرید، دیگر همه بخشهای آن در اختیار شما است با سیاسیتهای کاری مخصوص به خود میتوانید آن را مدیریت کنید.
با اینکه ایجاد یک فروشگاه در اینتنرت بهترین راه است اما ممکن است برای همه ساخت آن آسان نباشد.
شما باید از پس بخشهای فنی آن نیز بر بیایید. یعنی بتوانید در اینترنت با خرید هاست و دامنه، وبسایت خود را راه اندازی کرده و محصولات را درون آن قرار دهید.
در ابتدا شما باید یک هاست و دامنه اینترنتی برای خود ثبت کنید، سپس از طریق سیستمهای مدیریت محتوا و فروشگاهساز مثل وردپرس و ووکامرس، آن را فروشگاهی کنید. این مراحل اصلا مراحل سخت و پیچیدهای نیستند و با یک آموزش ساده میتوانید آن را یاد بگیرید.
همکاری با فروشگاههای اینترنتی
اگر قصد راهاندازی کردن فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود را ندارید باز هم میتوانید از طریق اینترنت محصولات خود را به فروش برسانید. همکاری با فروشگاههای اینترنتی بزرگ که امروزه در ایران فعالیت میکنند، روش مناسبی برای وارد شدن به حوضه فروش آنلاین است.
شما با ثبت درخواست در فروشگاههایی مانند دیجیکالا میتوانید یک حساب فروشنده دریافت کنید. سپس محصولات خود را به آن اضافه کرده تا توسط فروشگاه مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که خدمات شما مورد تایید قرار گرفت، میتوانید همکاری خود را شروع کنید. به این سیستم فروشگاهها، بازارچه آنلای یا مارکت پلیس (Market Place) میگویند.
فروشگاه سازهای آنلاین
همانند سرویسدهندههای وبلاگ، سایتهایی نیز برای پوشش خدمات فروشگاهی تاسیس شدهاند که در آنها میتوانید بهجای یک وبلاگ، یک صفحه فروشگاهی با امکان سفارشگیری راهاندازی کنید. این مورد بهدلیل حرفهای کار نکردن سرویسدهنده و یا شرایط نامناسب توصیه نمیشود و بهتر است خودتان یک فروشگاه راهاندازی کنید.
فروشگاه ساز های آنلاین امکان شخصی سازی زیادی ندارند. همچنین برای تک تک بخشهای ویژهای که بخواهید به سایت اضافه کنید باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. با اینکه برخی از این سرویسها امکان راهاندازی رایگان را به شما میدهند و از روی فروش درصد کم میکنند، ولی با این حال گزینه مناسبی برای فروش اینترنتی کالا نیستند.
پیشنهاد میشود تنها در صورتی از فروشگاه سازهای آنلاین استفاده کنید که توان، وقت و یا حوصلهی راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی برای خودتان را نداشته باشید.
فروش آنلاین از طریق موبایل
استفاده از رسانههای اجتماعی
امروزه با افزایش تعداد کاربران رسانههای اجتماعی از جمله اینستاگرام در ایران، بسیاری از افراد سعی میکنند از این طریق محصولات خود را بهفروش برسانند.
پیش از فیلتر شدن تلگرام، این پیامرسان اجتماعی نیز همانند اینستاگرام کاربران فعال بسیاری داشت و فروشگاهها و یا افراد عادی محصولات خود در قالب کانالهای فروشگاهی به مردم عرضه میکردند. اما فراموش نکنید استفاده از رسانههای اجتماعی برای فروش، در اصل فروش آنلاین محسوب نمیشود.
در فرآیند فروش آنلاین باید سفارش به صورت اتوماتیک ثبت و پرداخت آن به صورت آنلاین باشد نه اینکه شما به یک شخص پیام دهید و سپس پول را به حساب آن واریز کنید. پس به شکل واقعی فروش آنلاین صورت نمیگیرد اما از آنجایی که در بستر فضای آنلاین است میتوانیم آن را هم جز فروش اینترنتی بهحساب بیاوریم!
راههای دیگر فروش آنلاین
ثبت سفارش و فروش از طریق فرمهای پرداخت
بسیاری از تامین کنندگان درگاههای واسط پرداخت اینترنتی مانند زرین پال و پِی داتآیآر، پیپینگ و…، از فرمهای پرداخت پشتیبانی میکنند. شما میتوانید برای یک محصول و یا خدمتی که بهصورت آنلاین انجام میدهید (مانند کار طراحی لوگو، بنر، ترجمه و…) یک فرم پرداخت ایجاد کنید.
در این فرمها بهجای عنوان میتوانید نام محصول و خدمت خود را وارد و قیمت را مشخص کنید. این فرمهای پرداخت که شامل قسمت توضیحات (برای اطلاعات بیشتر) هستند، به صورت یک لینک کوتاه در اختیار شما قرار میگیرند و شما میتوانید آن لینک را به هرکس که قصد دارید کاری برایش انجام دهید یا چیزی به آن بفروشید ارسال کنید. از این طریق مشتری میتوانید با اطمنیان به درگاههای واسط پرداخت، خرید خود را به صورت آنلاین انجام داده و همچنین سفارش را ثبت کند.
در هنگام تکمیل فرم پرداخت میتوانید عکس هم به فرم اضافه کنید. همچنین کسی که قصد پرداخت و ثبت سفارش دارد را میتوانید مجبور کنید که اطلاعات تماس مانند موبایل و یا ایمیلش را وارد کند. پس از ثبت پرداخت در صفحه حساب کاربری سایت ارائه دهنده فرم پرداخت، میتوانید لیست کامل مشتریهای خود را مشاهده کنید.
استفاده از انجمنهای اینترنتی مرتبط
امروزه تقریبا برای هر حوضه تخصصی، یک انجمن یا همان فروم (Forum) اینترنتی وجود دارد که در آن افرادی که به آن موضوع علاقهمند هستند، حضور دارند. شما با پیدا کردن این انجمنها که در حوضه کاری شما فعالیت میکنند، میتوانید محصولات و خدمات خود را به افراد مرتبط پیشنهاد دهید. همچنین در صورتی که قصد ارسال مشخصات برای پرداخت ندارید میتوایند مشابه مدل معرفی شده قبل، برای خدمات خود، فرم پرداخت ایجاد کرده و سپس آنها را به مشتریها ارسال کنید.